Mandelsmør

Verdens beste nøttesmør lager du enkelt selv! Jeg synes mandelsmør er mye bedre enn peanøttsmør. Smøret smaker himmelsk på ferskt brød eller på pannekaker og vafler. For ikke å snakke om som smørøye på havregrøten. Nam!

Mandler inneholder mange kalorier. De fleste kommer fra fett. Men ettersom det er enumetted fett, som er godt for hjertet, kan man trygt spise mandelsmør. I tillegg inneholder mandler godt med fiber, samt mineraler som magnesium, kalsium og jern. De er rike på proteiner og inneholder vitamin B og E.




Jeg har nettopp laget en stor porsjon mandelsmør. Oppskriften kan halveres hvis det er første gang du lager det.

500g mandler
2 ss solsikkeolje
2 ts havsalt
15 - 20 dråper Steviosa (fås kjøpt på helsekost. Jeg bruker det i "alt")
1ts vaniljesukker

Start med å riste mandlene i ovnen på 170 grader C i 8 – 10 min. Mandler brenner lett. Så følg med! Deretter kjøres mandlene i kjøkkenmaskin i ca 5 min. Tilsett solsikkeolje, salt, steviosa og vaniljesukker. Kjør til mandlene begynner å slippe fett. Jeg synes konsistensen blir best når smøret kjøres lenge. Ha smøret i en boks eller et glass. La det avkjøles på benken før du setter det kaldt.
Mandelsmøret holder seg godt en ukes tid i kjøleskap!


Kommentarer

Populære innlegg