Tips ved sviktende motivasjon

Joda, bare innrøm det! Det finnes perioder av året, eller livet for den slags skyld, at motivasjon for løping eller trening ikke er på topp. Etter å ha lidd meg gjennom Mørketidsløpet med stinne lår og kastet opp gjennom Paris Marathon fikk motivasjonen seg en aldri så liten knekk. Det kjentes tungt å ta på seg løpeskoene. Dette til tross for at det var vår og høysesong for løping i naturen. Da jeg i tillegg brakk en tå noen uker før Birken, virket det som om marerittet var komplett.

Ettersom jeg jobber med trening til vanlig vet jeg utmerket godt hvordan man skal motivere andre til å bli motivert. For å snu et litt leit fokus, ble jeg nødt til å bruke noen av teknikkene på meg selv.

Hvis man er Instagrambruker kan det virke som om hele verden er SUPERMOTIVERT for løping, hur langt som helst, hele freaking tida. Antakelig meg selv inkludert. Spesielt meg selv, faktisk! Det som er sannheten er at du som løper må innberegne at du vil møte motstand i løpelivet i form av skader, stagnasjon eller nedsatt motivasjon. Av erfaring er det viktig å gripe tak i situasjonen og snu den rundt raskest mulig slik at du faktisk ser lyset i enden av tunnelen.

Helt konkret er det noen tips som kan være nyttige (selvplukk):

Gi deg selv en pause! Ta fri fra løping og gjør noe annet! Etter Birken tok jeg løpefri (ikke minst for å få bruddet i tåa til å gro. Ja, jeg løp med brukket tå!). Senk skuldrene og nyt å ikke tenke på kilometer pr uke. Tren noe annet. Får styr på kjerne- og styrketreningen. Noe du garantert vil dra nytte av når du begynner på igjen!

Etter en pause kan det være en fordel å flytte fokuset for treningen. Legg vekk pulsklokka og nyt turen og naturen. Tren rolig. Tren etter dagsform og motivasjonen. Velg det som passer akkurat den dagen.

Løp kortere. Hvis du sliter med motivasjon hjelper det antakeligvis ikke å løpe lange, utmattende turer? Tenk at 5 km er bra nok! I forlengelsen av det kan man sette opp et nytt testregime. Hvis du har satset på maraton, kanskje du en periode skal fokusere på å bli bedre på å løpe kort og raskt? Du kan til og med komme til å overraske deg selv, noe som igjen fører til økt motivasjon.

Finn et nytt leketøy! Kjøp deg en sykkel eller et par rulleski. Forandring fryder! Forandring fryder enda mer hvis du får deg en treningsvenn. Sett dere felles mål, små og store, og trekk i samme retning.

Husk at det er mange måter å utvikle formen på. Lek mer! Spensthopp, sprinttrening og løpsstyrke er morsom trening som alle løpere har godt av. Du trenger ikke planlegge så mye, heller. Gå opp en lang bakke og ta øvelser på toppen, gjenta!

Variasjon er nemlig tingen! Og så er det viktig å huske at du antakeligvis ikke blir verdensmester uansett hvor mye du trener. Slapp litt av og kos deg med treningen. Husk at treningsprogrammer er til for å justeres. Hvis du er for rigid, kan du bli skadet, demotivert eller lei.

Over og ut!

Carina

Kommentarer

Populære innlegg