Hvilepuls

Jeg er opptatt av puls, ingen tvil om det! Men i den senere tida har jeg vært mer opptatt av hvilepuls. Hvilepulsen er nemlig et viktig verktøy i monitorering av trening og form.
På trening.no kan man lese følgende om hvilepuls:

Hvilepuls:  
Det er svært stor forskjell mellom ulike individers hvilepuls, men generelt sett er langtidseffektene at den synker med bedret form. Kortidseffekter kan imidlertid brukes til å tolke hvor stor stressbelastning det er på kroppen. Forhøyet hvilepuls tyder på at kroppen er stresset og at kroppen mobiliserer. Dersom stressbelastningen har vært ekstremt høy kan man se en forhøyet hvilepuls over en lengre periode. Lav hvilepuls indikerer god form og at kroppen er avslappet. Når hvilepulsen er lav indikerer det en god restitusjon i etterkant av belastning. Husk imidlertid at det er mange faktorer som påvirker hvilepulsen og at det brukes sammen med den følelsen du selv opplever i en gitt situasjon.

Dette stemmer godt med min egen opplevelse. Da jeg for noen år tilbake var overtrent, var hvilepulsen min svært høy. Opp mot 75 slag i minuttet. Det var et tegn på at ting ikke stemte. Jeg opplevde å være urolig og sliten og slet med å sove.
I tillegg slet jeg med å få pulsen opp når jeg trene og følte meg utslitt på lav puls. Dette skriver også trening.no noe om:

Hjertefrekvens under standardisert submaksimalt arbeid: 

Dersom hjertefrekvensen er høy under standardisert submaksimal belastning, så tyder dette generelt på en sliten/stresset kropp og dårlig form. Ved bedret form vil vi se en senket hjertefrekvens på samme belastning/hastighet og at en kan gjennomføre et større arbeid på samme hjertefrekvens.(
trening.no)

Jeg har en klokke som holder styr på hvilepulsen for meg.




Jeg bruker nå disse verdiene til å fortelle meg om jeg tåler den treningsbelastningen jeg utsetter meg for. Ser jeg at hvilepulsen stiger over noen dager, tar jeg det mer med ro.

Å gå med høy hvilepuls over lang tid har betydning for hjertehelsa di. Du øker risikoen for hjertesykdom ved å ha høy puls og være dårlig trent. Men det er sånn at hjertet responderer raskt på trening, spesielt når man er utrent, og hvilepulsen vil gå ned flere hakk på en relativt kort periode med trening!

Carina

Kommentarer

Populære innlegg