New York - ingen over, ingen ved siden

Joda, jeg vet jeg maser mye om denne byen, det store eplet. Men for meg er det rett og slett byen over alle byer!

Dette var tur nummer 10. Ja, 10! De siste årene har jeg reist ca en gang pr år, enten med venninner eller familie.  Denne turen var med to venninner. Vi reiser vanligvis på en onsdag er borte til mandag. Flybillettene er billigere hvis du er borte over helg. Vi flyr også alltid med SAS, etter en litt dårlig erfaring med et annet selskap.

Vi har et "nabolag". Vi har alltid bodd på Upper West side for å være i nærheten av parken. Men ettersom vi har vært over så mange ganger, bestemte vi oss for å "flytte" i år. Vi trives supergodt i Village og ville bo i nærheten. Valget falt på Dream Hotel Downtown, som ligger på W 16 th St. Mer om hotellet senere!

De siste gangene jeg har vært over har jeg deltatt på løp. To halvmaraton og et kortere løp har det blitt i byen med de aller beste heierne. Denne gangen sto det ingen løp på NYRR (New York Road Runners) sin kalender den helga vi skulle være der, så da ble løpeskoene stående ubrukt. Vel, bena er jo aldri ubrukt på en bytur og spesielt ikke i denne byen: 73 km ble tilbakelagt på de 5 dagene vi var der!

Etter å ha flydd standsmessig de siste to gangene over dammen, ble det til at vi forsøkte oss på en oppgradering til business denne gangen også. Den eneste grunnen til å spare på eurobonuspoeng er egentlig å ha muligheten til nettopp dette. Men man må velge, da, for poengene rekker bare til en av veiene
J. På Gardermoen fikk vi oppgradert til den nette sum av 50 000 poeng. Da er det romslig benplass og gratis champagne, akkurat passe til starten av en jentetur.

Dagen man kommer fram er særdeles lang. Vi lander kl 19, norsk tid, er inne i byen kl 15 amerikansk tid. Da gjelder det å holde seg våken lenge nok til å snu mest mulig på døgnet fra starten av.

Hotellet vi hadde valgt var av typen ungt og hipt, litt i overkant, faktisk, men med en flott rooftop bar. Her avsluttet vi første kveld før vi bare måtte kapitulere og komme oss i seng. Hotellet er også et av få med basseng. Planen var å bruke det litt hver dag, men været gjorde at det ikke gikk helt slik.

Morgenen etter var vi tidlig oppe og spiste pannekaker (alltid første frokost), før vi to banen ned til World Trade Center. Her er det nå laget et minnesmerke for 9.11. I tillegg er det satt opp en skyskraper med et mulighet for Manhattans beste utsikt.

Deretter ruslet vi opp gjennom Greenwich Village til Washington Square Park. En tur til bassenget på hotellet ble det også før kvelden ble avsluttet med middag Buddakhan.

Utsikten fra hotellrommet var upåklagelig:

Fredag var vi tilbake på gamle tomter, og brukte store deler av dagen uptown: Central Park på morgenen, Upper West Side på formiddagen og afternoon tea på Russian Tea Room på ettermiddagen. Vi rakk også å treffe en sambygding som jobber i byen! Deretter gikk vi hele veien ned gjennom midtown og ned til hotellet. Til sammen tilbakela vi 19 km denne dagen!

Lørdagen ble brukt i West Village, New Yorks aller koseligste bydel. Her er det lite trafikk, små brownstones og hyggelige kafeer og butikker. Det er populært å gå hit i helgene å spise brunch. Anbefaler å booke på forhånd, hvis ikke risikerer men å bli stående en time å vente. Vi gikk videre mot East Village og innom Little Italy. Her er det masse liv på lørdager, men også veldig mye turister. I East Village ligger et av mine favorittmuseum: New Museum. De skifter ofte utstilling og har alltid god kvalitet og er verdt et besøk.

Søndag morgen regnet det, og det betyr museumsdag! Whitney Museum of American Art har nylig åpnet i et nytt og spennende bygg i Meatpacking. Det er en flott opplevelse hvis du er kunstinteressert! Etterpå ble det brunch på nydelige Waverly Inn! Lokalene har vært hotell og restaurant siden begynnelsen av 1900-tallet uten å endre så mye på interiøret, og representerer dermed gammel New York historie. Det er en superhyggelig plass!

Søndag ettermiddag var vi igjen tilbake til Upper West. Vi skulle levere norske nødvendigheter til Vibeke: brunost og sjokolade. Og vi skulle på et Off Broadway Show. Denne typen show er små produksjoner, med få skuespillere i små lokaler. De blir regnet som litt mer autentisk enn de store Broadwayshowene, men de er også billigere og litt mer spesielle. Vi var på Triad Theatre, en gammel teatersal som nå ligger i andre etasje over en tyrkisk restaurant!! Vi hadde valgt stykket Me the people, en endeløs satire over Trumps presidentskap, og vi digget det. Vi lo godt og mye og lovte oss selv at det ikke var siste gangen vi våget oss av Broadway.

Mandag og siste (halve) dag spiste vi nok en stor, amerikansk frokost før vi før vi sjekket ut Chelsea Piers og Hudson River Park. Byen viste seg fra sin aller beste side, og da vi gikk hjem i folkehavet på High Line Park var det 30 grader. På grunn av Labor Day, en av få fridager på ukedag i USA, var hotellbassenget pakket med folk.

Flyreisen hjem i litt mindre poshe omgivelser enn turen over, gikk like fint selv om det ikke var gratis champagne ;-)

Hvis jeg en gang får mulighet, er drømmen å bo noen måneder i New York. Byen som har alt og litt til! Well, time will show!