4 x 4, faglig påfyll og god jul

Da muligheten dukket opp for å være med på Exercise in Medicine på St. Olavs var jeg ikke sen med å melde seg på. Jeg er en skikkelig nerd og trives særdeles godt ved skolebenken. Å få faglig påfyll er viktig og riktig!

Vertene for konferansen er CERG – Cardiac Exercise Research Group. CERG sorterer under NTNU og studerer effekten av trening som medisin for å behandle hjerte- og livsstilsrelaterte sykdommer, og har som mål å finne optimale treningsprogram slik at vanlige mennesker får og bevarer en god helse gjennom hele livet.

Mange kjenner forskningsgruppa først og fremst som opphavet til 4 x 4, Norges mest kjente intervaller. Mer om det senere.

Til stede på konferansen var de fremste forskerne fra hele verden på nettopp temaet trening og hjertehelse. Sluggere fra hele verden; USA, Canada, Italia og Storbritannia delte sine forskningsfunn med oss deltakere. Det var spennende og interessant! Likevel satt jeg igjen med følelsen av at ingen av disse prominente gjestene hadde erfaring fra å jobbe på gulvet i treningsverden, med hvermannsens utfordringer når det gjelder trening.

Mange av forskerne har vært med på å utarbeide dagens anbefalinger når det gjelder aktivitet jfr "dine 30 om dagen" eller 150 min i uka med moderat aktivitet. Men hva betyr egentlig moderat aktivitet? Mange tror de er mer aktive enn de egentlig er. Andre er redde for å ta seg ut eller gjøre ting feil. Selv om kunnskapen hos mange som trener jevnt er veldig høy, sliter fortsatt mange med å finne en gylden middelvei når det gjelder hverdagsliv og trening. I så måte kunne kanskje nasjonale og internasjonale anbefalinger vært noe mer konkrete med hensyn til trening?

Selvfølgelig er forskning som gjøres på trening veldig viktig. Forskning på trening er relativt sett en ganske ny retning. Men samtidig tenker jeg at forskerne hadde hatt godt av å møte oss på gulvet også! Slik sett burde konferansen hatt godt av begge typer innlegg. Det tror jeg kunne ha vært veldig fruktbart!




Jeg er så heldig at jeg har en venninne som jobber i CERG. Derfor ble jeg superglad da hun bød på innendørs trening på en kald desembermorgen i Trondheim. Det var selvsagt at økta som skulle kjøres var 4 x 4, vi var jo tross alt hjemme hos! Så da ble det duo 4 x 4 på store, deilige Woodwaymøller for konferansestart på fredag!





For de som ikke har prøvd det: 4 minutter 4 ganger. Vi kjørte etter boka, når du har gjort unna fjerde intervall skal du føle at du kunne greid ett til. Finfin start på dagen!


Jeg vil ønske alle en riktig god, aktiv jul! Fritid betyr tid til familie, venner og uteaktiviteter! Nyt høtiden!


Kommentarer

Populære innlegg