Ovnsbakt havregrøt

Jeg spiser mye havregryn, vanligvis som grøt eller i yoghurten. I det siste har jeg laget havregrøt i ovnen de dagene jeg har god tid. Det smaker himmelsk!
Når man lager en stor porsjon er det nok til 3-4 personer til frokost. Ypperlig i helgene! Grøten er god både kald og varm.

Oppskrift
Sett ovnen på 180 grader
2 dl melk
1 egg
Blandes og settes klart.
2 dl havregryn
1 ss chiafrø
¼ ts kanel
¼ ts kardemomme
½ ts bakepulver
½ ts vaniljesukker
En klype salt
Bland det tørre
Rasp to middels store gulrøtter. Bland gulrøtter, melkeblanding og havregrynsblandingen. La det svelle i 10 min.
Mens du lar grøten svelle, lager du topping
½ dl solsikkekjerner
½ dl gresskarfrø
1 ss smeltet smør
2-3 ts brunt strøsukker

Fordel grøten i en liten ildfast form. Ha over toppingen. Stek i ovnen i ca 20 min.

Spis gjerne med bær, nøtter og naturell yoghurt.


Kommentarer

Populære innlegg