Trondheim Maraton – ny løypetrasé testet

Jeg må si at Trondheim Maraton lenge har vært et av mine yndlingsarrangementer, både som deltaker og som tilskuer. Det er lite stress og særdeles god stemning her sammenliknet med for eksempel Oslo. Ikke det at alt er feil med Oslo, men logistikken der er litt mer krevende. Og så er hyppigheten av kjentfolk høyere i Trondheim, noe som gjør det ekstra artig å løpe her.

Det ble litt furore da arrangøren i Trondheim hadde vært litt snill med målestokken under NM. Og det er en klønete greie, å ikke kontrollmåle slik at man kan få godkjent tida si i et mesterskap. Derfor var det ingen overraskelse at de i år annonserte ny løypetrasé.

Jeg skal ikke løpe selv i år, men hadde veldig lyst til å teste den nye løypa. Jeg synes det var et smart trekk av arrangøren å invitere til gjennomløping. Det var det tydeligvis mange andre som synes også, for oppmøtet var bra – 90-100 personer hadde lyst på en testtur.

Tidligere har starten vært Kongens gate mot Gamle Bybro. De siste åra har ikke dette området vært sperret for trafikk, så det har vært en jobb for de frivillige å dirigere her. Jeg synes dette har vært et sårbart punkt i løypa. Likeledes har Gamle Bybro vært det. Her er det mye folk og syklister og for få løypevakter. Ny trasé går nå motsatt vei, ned Kjøpmannsgata og over Blomsterbroa. Jeg håper det settes ut nok vakter hele veien!

Videre løpes det ut mot Dora, før man snur og løper mot Brattøra. Da jeg hørte om ny løype, håpet jeg på at de skulle ta med den nye gang- og sykkelstien mot Ila. Og det har de gjort. Forbi "Gulltanna" og utover blir det supert å løpe hvis været er bra!

Det er egentlig i Ila "problemene" begynner. Her blir det mye svinger, korte bakker og litt mye mikkmakk etter min mening. Jeg forstår at man er avhengig av å løpe en del på gangsti, for man kan ikke stenge av hele byen, men synes ikke denne løsningen er helt heldig. Men jeg innrømmer at jeg ikke har alternativer å komme med.

Siste del av løypa går der den tidligere startet; langs elva og over Gamle Bybro før det hele avsluttes med innspurt, som tidligere, ned Munkegata mot torget. Håper, som sagt, at sikkerheten her bedres!

Det ble en super skravletur med Ragnhild



Hvis jeg skal felle noen dom over løypa, så må jeg si at jeg holder en liten knapp på den gamle traséen. Den var et par hundre meter for kort, men det hadde man sikkert klart å gjøre noe med. På den annen side er det kommet nærmest en helt ny bydel i Trondheim som jeg skjønner man vil benytte seg av det og få det med på traséen.


Uansett håper jeg at arrangementet blir like hyggelig og stressfritt som det bruker. Hvis du skal løpe 2/9: Lykke til!

Kommentarer

Populære innlegg