Kropp er topp?

Er du i god fysisk form når du har synlige mageruter? Hver eneste dag ser jeg bilder av oppbrettede treningstopper og selfies med nettopp, mageruter. Mer enn noen gang tidligere er fokuset for trening blitt kroppens utseende. Strong is the new skinny er valgspråket for mange og jenter løfter vekter som aldri før.
Som aktør i treningssenterbransjen har jeg de siste årene sett en positiv utvikling når det gjelder kvinner og trening. Frivektsavdelingen er ikke lenger kun forbeholdt de sterke guttene. Jentene har tatt sin rettmessige plass også utenfor gruppetreningssalen. Likevel føler jeg at noen av jentene er på vei i litt feil retning. Kroppsfokuset har eksplodert.
En sak har minst to sider! At jenter trener vekter og blir sterke er flott, at de gjør det med motivasjon i kroppens utseende er mer problematisk (for meg). Jeg vet jeg ber om trøbbel når jeg adresserer et tema som dette. Men følg tankerekken min et stykke. Hvis fokuset for trening kun er utseende, vil feilslåtte mål kunne føre til et negativt syn på egen kropp som kan være veldig vanskelig å takle for veldig mange.
Jeg vet jeg skyter meg selv litt i foten ved å skrive dette. Som ivrig instagrambruker legger jeg nesten utelukkende ut treningsbilder. Dog beholder jeg toppen nede og resten av tøyet på. Ikke har jeg mageruter heller. Men selvfølgelig er kroppen min i fokus på disse bildene. Jeg må understreke at jeg ikke på noen måte er ute etter å ta de som viser fram magen eller andre spretne deler, men jeg roper et aldri så lite varsko når det gjelder hva slags fokus dette gir. For noen vil et slikt fokus skape uoppnåelige idealer. Mange av dere, kanskje de fleste, vil nok være uenig. Det får så være. Men når jeg ser til dels svært profilerte PTer ha på lite klær og fokusere på magerutene på nesten alle bilder, blir jeg rett og slett irritert!  
Gjennom jobben min hjelper jeg mennesker til å bli mer aktive. Fokuset for treningen er aldri utseende, alltid form. Mange av de som ønsker hjelp kommer fordi de ønsker å gå ned i vekt, eller endre på utseende. Jeg forsøker alltid å flytte fokuset til endring av form. Å gå ned i vekt kan være en flott tilleggsmotivasjon, men ved å flytte fokuset til formen mener jeg flere vil lykkes. For det er lettere å endre form enn å endre utseende.


Jeg er klar over at dette vil gjøre en del sinte, mange har jobbet utrolig hardt for magerutene sine. Jeg jobber også hardt for at kroppen min skal være i den tilstanden den er nå. Men jeg vil heller løpe fort enn å ha en fin mage. Som med alt annet, er det hver sin smak. Selvfølgelig mener jeg ikke at jenter skal slutte å trene vekter, ei heller legge ut bilder på instagram (gud forby), jeg mener bare at vi må tenke over hvor vi vil hen.

Carina- kaster stein i glasshus 

Kommentarer

Populære innlegg