Støl, stølere, stølest...

I helga har jeg vært på et intensivt treningskurs. I dag er jeg skikkelig støl! Særlig ryggen og beina er så støle at jeg nesten føler meg litt syk. Hva er det egentlig som skjer i kroppen når man blir støl? Og kan man forhindre stølhet?

Tidligere trodde man at stølhet kom av opphoping av melkesyre i muskulaturen. Eller av avfallsstoffer som samler seg i musklene. Men forskning har ikke funnet belegg for noe av dette.

Man antar at stølheten oppstår av små rifter i musklene etter hard eller uvant aktivitet (helsenorge.no). De små skadene trenger noe tid for å leges, i mellomtiden kan man få en betennelsesliknende tilstand.

Før var det en utstrakt enighet om at tøying forebygget stølhet. Men et forskningsprosjekt gjennomført i Norge og Australia har vist at tøying er nesten uten betydning for stølhet. Den beste måten å unngå å bli støl er å gjøre det du ble støl av ofte nok! Da venner man musklene til øvelsen/arbeidet. Kroppen er ekstremt tilpasningsdyktig.

Er man først blitt støl, er det bare en ting som gjelder: Å vente til det går over!

Å bli støl er ikke ukjent selv for de som trener mye. Noen, som jeg liker å være støle, fordi man kjenner litt på det arbeidet man har lagt ned. 

Kurset i helgen var et sertifiseringskurs i Corebar Strong. En intensiv, kort og morsom treningstime for hele kroppen! Vi kjørte fire runder på en dag, det man normalt vil gjøre en til to ganger pr uke. Slikt blir man støl av!



Kommentarer

Populære innlegg