2016, here we go (again)!

Noe av det morsomste jeg vet er å delta i løp. Nesten samme hvordan formen er, er det herlig å kjenne på stemninga, presset man legger på seg selv og mestringen ved målgang. Spesielt gjelder dette lange løp hvor man går gjennom ulike faser og opp- og nedturer i ett og samme løp. Å løpe med startnummer på brystet (magen) er både skummelt, gøy, nervepirrende, ekstatisk og slitsomt på én gang!
Etter fjorårets opp- og nedturer løpsmessig, er jeg nå klar for en ny løpssesong. Jeg unnet meg hele fire løpefrie uker etter Singapore. Det var godt for både hodet og kroppen å slippe seg ned, hente seg inn. Nå er planene lagt for nye utfordringer, og hvis alt går som jeg mener blir det både en halv og en hel maraton før vi skriver juni.
Hvert løp lever sitt eget liv. Fjorårets løpsdeltakelser var av særs varierende art. Jeg startet 3. januar med Mørketidsløpet og avsluttet med Singapore Marathon 6. desember. I mellom disse to arrangementene er det ca elleve måneder og 40 grader. I tillegg fikk jeg med meg Paris Marathon (med oppkast), Birkebeinerløpet (med brukket tå), Henry Isola XC i Bronx (tredjeplass i klassen!), Trollheimen fjellmaraton (ut-av-dæ-sjæl-opplevelse, ikke i en positiv forstand) og da til slutt Singapore (varmt, gøy og mestringsfølelse).



Etter min mening burde terskelen for å delta i løp være mindre for de fleste. Du trenger ikke løpe 2000 km i året for å være med på Sentrumsløpet. Hvis du tar det litt mindre høytidelig, kan det godt hende at du faktisk synes det er gøy! Hvis man også legger vekk tankene om at man må perse hver gang, blir det kanskje enda mer artig?
En viss grad av forberedelse kreves selvsagt. Å følge et program kan lette planleggingen og hindre at du trener på måfå. Struktur fører til framgang som igjen fører til økt motivasjon. Og motivasjon trenger man! Når man har hatt en slitsom arbeidsdag, eller det er -15 og lite fristende å trekke i løpetøyet.
Jeg har startet oppkjøringen til årets første mål. Det var tungt å starte igjen etter en pause, men opphentingen har gått forholdsvis raskt og nå er jeg klar for å legge ned arbeidet som trengs. Jeg ønsker deg lykke til med målene for 2016! Vær den beste deg!

Carina

Kommentarer

Populære innlegg