Linser og kylling i karri

Jeg er over gjennomsnittet glad i bønner og linser. Det er det en god grunn til! Bønner og linser inneholder mye bra næring.

I dag står det kylling med karri og kokosmelk på menyen hos oss. De fleste velger ris eller nudler ved siden av en slik rett. Men bytter du til røde linser i stedet, øker næringsinnholdet i middagen din betraktelig. Visste du at linser inneholder mye fiber og proteiner? Faktisk så er det 24 g protein pr 100 g vare! I tillegg finner vi et høyt innhold av jern og andre mineraler. Pr 100 g er det 7 mg jern, noe som er 50% av anbefalt daglig inntak. Linser metter mer enn pasta og ris.



Linser brukes mye i det indiske kjøkkenet, derfor passer det ekstra godt til kylling i karri. Linsene du kjøper på boks er ferdig kokt. De er fine å ha i supper og gryteretter. Du kan også bruke linser til å drøye kjøttdeigen til fredagstacoen. Ettersom jeg skal ha linser i stedet for ris i dag, velger jeg å gi de et kort oppkok. I vannet har jeg en buljongterning. Jeg skyller linsene før jeg har de i det kokende vannet, og lar de trekke noen minutter. De er dermed mye raskere å tilberede enn ris.

I karrien har jeg fire kyllingfilléter, en rød paprika, ½ løk, ½ blomkålhode, ½ brokkolibunt. Sausen består av 400 ml kokosmelk, 2 ss karripulver, 1 ts gurkemeie, chilipulver og salt etter smak. Rask og god middag til fire personer!

Start alltid med å surre karri og gurkemeie i smør. Da kommer den gode karrismaken best frem. 



Tilsett deretter kyllingen. La det surre litt før du har i blomkål og brokkoli. Etter noen minutter tilsetter du løk og paprika. Dette skal surre et par minutter før du har i kokosmelk. Kok opp og la trekke i 10 min.



God middag!

Kommentarer

Populære innlegg