Lytte til kroppen

I forrige uke var jeg på Bård Tufte Johansens Mann 44. I forestillingen la ha vekt på forskjellen mellom kvinner og menn. Særlig var det kvinners, til dels store, evne til å lytte til kroppen som ble spøkt med. Forestillingen var helt fantastisk og jeg fikk en real trim av lattermusklene.

Å lytte til kroppen har både et negativt og et positivt fortegn. Tufte Johansen synes nok kvinner lytter vel mye til kroppen og menn desto mindre. Det kan man objektivt sett stort sett være enig i.

I treningssammenheng har jeg i flere år ikke vært så flink til å lytte til kroppen, men kjørt på – uansett. Dette har fått konsekvenser og jeg har blitt skadet eller overtrent. Ergo har "å lytte til kroppen" fått en ny betydning. Etter å ha forstått hvor mye det å ikke lytte til kroppen kan ødelegge, har jeg nå lært å ta noen grep for å bli bedre til å lytte. Lydhørheten overfor kroppen skal munne ut i et spørsmål: Tar jeg i mot trening i dag?

Med spørsmålet menes å kjenne etter om jeg er restituert nok, har spist nok og er mentalt tilstede og klar for den planlagte økten. Spørsmålet kan stilles både før under og etter økten. Svaret du gir bestemmer om økten skal gjennomføres, endres eller droppes. De fleste dager er svaret på spørsmålet ja. Noen dager er svaret kanskje og noen dager nei. Hvis svaret er kanskje, vil økta bli endret til en roligere økt. Hvis svaret er nei, utsettes treningen.

I går morges var jeg mentalt klar for en mølletur. Kortintervaller sto på programmet. Jeg varmer opp 20 minutter på slike økter. I går var ble det 30 min. Det var som om kroppen ikke ville sette i gang med dragene. Da jeg endelig kom i gang gikk det rett vest. I "gamle dager" ville jeg fortsatt å kjøre og tenke at det ordner seg. I går ristet jeg på hodet, stoppet mølla og dro hjem.


Da jeg startet å løpe trente jeg etter innfallsmetoden. Formen ble raskt god! Da jeg skulle gjøre det store og bli en bedre løper ved hjelp av programmer, glemte jeg å lytte til hva kroppen hadde lyst til. Jeg er en pliktoppfyllende person, noe som treningsmessig har vist seg å være min største utfordring.

Med spørsmålet "tar kroppen i mot trening i dag?", vil jeg prøve å styre treningen bedre. Jeg vil ha større fokus på restitusjon og treningsglede. Jeg er på god vei!
God treningsuke!

Carina

Kommentarer

Populære innlegg