Progresjonsøkt på mølla

I går kjørte jeg min første progresjonsøkt etter at jeg ble skadet i begynnelsen av desember. En slik økt preges av at man øker farten med et jevnt tidsrom. Ettersom jeg ikke har løpt slike økter på veldig lenge, bestemte jeg meg for å dele økta i tre:

Første del ble en rolig langkjøring på 50 min sone 1
Andre del økte jeg farten med 0,5 km/t hvert 5. min.
Nedtrapp rolig jogg 10 min



Jeg startet med å løpe 50 min på 8,5 km/t. Fra 50 -80 min økte jeg farten slik som beskrevet. Siste 5 min ble løpt på 11.5 km/t. Før jeg ble skadet løp jeg slike økter med en avslutningsfart på 13-14 km/t, men nå må jeg bygge sakte opp formen igjen, slik at jeg klarer å fullføre Paris Marathon i april. Målet med økta ble både å jobbe litt lenger enn jeg har gjort tidligere, samt å la kroppen få mer fart å tygge på på slutten av ei lang økt. Dette er fin maratontrening. 

Lyspunktet er at jeg har fått løpt nesten 2,5 mil i helga, og at det har gått (nesten) helt bra med lårmuskulaturen. Og at jeg følte meg piggere enn jeg trodde jeg skulle gjøre. Jeg har bestemt meg for å ta med meg alle positive signaler fra kroppen.

Nå pakker jeg kofferten og reiser til Tenerife! Håper på gode løpeøkter og mye avslapping!

Kommentarer

Populære innlegg