Quinoasalat - passer til det meste!

Jeg er opptatt av at mat skal være næringsrik. Mye av det vi putter i munnen inneholder for lite av den næringen vi trenger. Samtidig som at jeg synes man stort sett greier seg med sunn fornuft når det kommer til kosthold, trenger man av og til å få øynene opp for nye produkter.

Quinoa er et produkt jeg har trykket tett til ernæringshjertet mitt. Vi bruker quinoa som alternativ til pasta, ris og poteter når vi ønsker en forandring. Næringsmessig er quinoa helt eksepsjonell og har av noen blitt betegnet som supermat. Den inneholder essensielle aminosyrer som du ikke finner mye av i kornprodukter. Faktisk sies det at quinoa inneholder like mye protein som biffkjøtt. I tillegg er de rike på en rekke B-vitaminer og mineraler. Quinoa er laktose- og glutenfritt. Såpass næringstett er quinoa at det var NASA som for noen år siden viste interesse for frøet. De ville benytte det som næringsstoff i astronautmat.
Quinoa er blitt dyrket i Sør-Amerika i minst 4000 år. Inkaindianerne mente at quinoa var en gave fra gudene, og hadde den som en sentral del av kostholdet.

Du får kjøpt quinoa på helsekostforretninger og i gode dagligvarebutikker. Det eneste negative jeg har å si om quinoa er at det er forholdsvis dyrt.

Du kan bruke quinoa på mange måter. Vi bruker det mest i salat, og oftest til laks eller kylling til middag. Man kan også lage grøt av kokt quinoa, samt bruke det i bakst og pannekaker.



Når jeg lager salat til 4 personer bruker jeg 2 dl quinoa, som jeg koker etter anvisning på pakken. Jeg bruker en hønsebuljongterning i vannet for å gi litt mer smak. Deretter lar jeg quinoaen kjøle seg ned en halvtimes tid. Like før laksen/kyllingen er ferdig blander jeg inn salat, ½ rødløk i båter og fetaost. Jeg bruker oljen fra fetaosten som dressing, ca 1 ss eller så. Litt salt og pepper, så er det klart! Det er også godt med soltørkede tomater og paprika hvis du ønsker en større salat.

Restene spiser jeg til kveldsmat!


Kommentarer

Populære innlegg