Paleobrød

Jeg er ikke kjempestor fan av dietter. Jeg er opptatt av at kostholdet skal være preget av sunn fornuft. Likevel vil jeg gjerne at det jeg spiser skal være næringsrikt og næringsriktig. Ettersom jeg ikke spiser gluten og har redusert laktoseinntak, men likevel liker den gode, norske brødskiva, har paleobrød blitt et godt alternativ i kostholdet mitt. Paleodiett, eller såkalt steinalderkosthold, er et kosthold uten melkeprodukter, raffinert sukker, gluten, soya- og kornprodukter.

Et paleobrød tar kort tid å lage. Det inneholder nøtter, kjerner og egg som bindemiddel. I tillegg kan man tilsette litt olje eller plantemelk.

Oppskrift til et brød
100 g sesamfrø
100 g mandler
100 g valnøtter
100 g linfrø
100 g solsikkefrø
100 g gresskarkjerner
6 egg
¾ dl rapsolje
2 ts salt

Du kan kjøre mandler, nøtter og linfrø i blender, hvis du ønsker et brød uten store biter. (Linfrøene kjøres i blender for at omega 3-fettsyrene skal bli mer tilgjengelig. Men brødet smaker like godt uten å ha gjort dette.) I mens blander du egg og olje. Tilsett deretter linfrø og resten av kjernene og nøttene samt salt. Du heller røren i en godt smurt form. Brødet stekes på 160 grader i ca 60 min.





Dette brødet holder seg veldig godt i kjøleskap, og smaker like godt etter 5 dager.

Kommentarer

Populære innlegg