Mine løpefavoritter

Løping krever lite utstyr sies det. Likevel er det slik at vi bruker mer penger enn noen gang på løperelatert utstyr. Vi synes ikke lenger det er nok med å ha et par løpesko, man trenger noe mer for at løpingen skal bli komfortabel og motiverende. Jeg har annonsert tidligere at jeg er en utstyrsfrik, det har ikke gått over. I dette innlegget vil jeg dele noen av mine favoritter med dere.

Produkter for den kalde tiden
Ettersom det nærmer seg vintersesong vil jeg starte med favorittplagget for høst, vinter og vår: I fjor investerte jeg i en vintertights fra Gore med windstopper i front. Den var kostbar i innkjøp, men verdt hver en krone. Den gjør det mulig å løpe ute når det er kaldt uten at man fryser av seg rumpen. Jeg minner om at jeg bor på Røros, og at tightsen er blitt testet ned til -17 kalde grader og fortsatt holdt godt på varmen. Når det blir såpass lave temperaturer supplerer jeg selvsagt med en tynn ull-longs. Jeg liker å kle meg lag på lag med tynne ullklær nærmest huden på vinteren. Jeg bruker til og med ulltruse og ull-bh. Dette gjør at jeg holder meg varm selv om jeg blir svett.


Synlighet er viktig når det går mot den aller mørkeste tiden av året. De fleste løpejakker er utstyrt med gode reflekser. I tillegg bruker jeg gjerne en vest eller et LED-bånd for å være sikker på å bli sett av bilistene. Det er verdens billigste forsikring!

På hodet liker jeg helst å bruke en teknisk lue. Og helst en som kan trekkes godt ned. Min favoritt for tiden er en variant fra Nike med hull til hestehalen. Den blir ikke klam, sitter godt og har ekstra reflekser. I halsen er det godt å ha en buff. Jeg har en med hull til munnen, som kan trekkes opp på ekstra kalde dager.



Ettersom jeg sliter med å holde meg varm på hendene når jeg løper, måtte jeg forrige vinter gå til innkjøp av et par tekniske votter. Med hansker klarer jeg ikke å holde fingrene varme. Tynne votter fungerer best, helst bør de ha windstopper i front.

Mange går til innkjøp av løpesko med pigger til vinteren. Selv fikk jeg pigget opp et par jeg allerede hadde i fjor høst for 300 kr. De ble brukt store deler av den glatte tiden, og fungerer kjempebra.

Til den litt varmere tiden
Vi har nettopp lagt bak oss en fantastisk sommer. Mellom mai og september i år var det lite bruk for tights på løpeturene. Generelt liker jeg å bruke shorts eller løpeskjørt så framt temperaturen tillater det. Jeg er spesielt glad i løpeskjørt! Egentlig er jeg ikke helt sikker på hvorfor, men jeg synes det er behagelig å løpe i. Løpeskjørtene har kommet for fullt i Norge de siste par årene, og finnes i mange kule varianter. Jeg liker helst at shortser og løpeskjørt skal ha lommer i linningen. Som regel har man behov for å ha med seg nøkler, mobil o.l.

Hvis jeg skal løpe lange eller raske løpeturer, eller spesielt hvis jeg skal løpe lange og raske turer, vil jeg gjerne har kompresjon på leggene. Jeg vil helst ikke ha hele strømper, men bruker calf guards fra 2xu. Det gjør at jeg får bruke mine favorittløpesokker fra Falke samtidig. Jeg bruker alltid calf guards når jeg stiller i løp, mulig det er psykisk, men nå er det blitt en tradisjon, for å si det sånn. Nesten som fotballspillernes lykketruser?

Hele-året-utstyr
Noen ting trenger man hele året. Jeg begynner innerst: Verdens beste trenings-bh kommer fra Victorias Secret. Jeg ble tipset om de før jeg dro til USA i sommer. De er rett og slett fantastiske og det er synd de ikke fås kjøpt her i Norge. Jeg har to stykker som går på repeat, men planlegger å sjokkhandle flere ved første anledning! Billige er de også!

Det viktigste løpeutstyret er sko. Asså, jeg vet noen foretrekker å løpe uten, men enn så lenge tror jeg 99,9 % av oss vil løpe med sko på bena. Mine favorittmerker er Mizuno og Saucony. I skrivende stund har jeg tre par av hvert merke. Det dekker de fleste behov. Jeg foretrekker sko med litt demping men mindre stabilitet. Da får føttene løpe slik de ønsker.



Så til tracking: I de siste 2 og et halvt årene har jeg løpt med Nike GPS Watch. Nå er jeg klar for å bytte. Jeg hører dere roper Garmin der ute, men akkurat for øyeblikket er jeg nysgjerrig på den nye TomTom klokka med pulsmåling på armen (det er snart jul, hint hint). Mange bruker også mobilen til å tracke. Jeg får stadige invitasjoner til Strava, men har enda ikke kommet så langt som til å ta i bruk denne appen. De som har erfaringer med Strava og løping, må gjerne legge igjen en kommentar!

Hvis det var mye som manglet, så rop ut, mulig det er flere favoritter der ute som jeg ikke vet om.


Hilsen fra
UtstyrsCarina

Kommentarer

Populære innlegg