Selfieskam

Det er en flott høstdag i skogen. Jeg er på løpetur. Eller ja, for øyeblikket sniker jeg meg rundt. Kommer det noen? Nei, det ser trygt ut. Jeg setter ned mobilen og trykker på knappen. Det er selfietime.

Det er blitt mange løpeselfies de siste par årene. Likevel er det like flaut hver eneste gang jeg er i ferd med å ta et bilde. Jeg er blitt overrasket et par ganger og føler da et enormt behov for å forklare meg for vedkommende: "Jeg bare filmer løpeteknikken min" sier jeg med jugekors bak ryggen.

Nå vet jeg at de fleste, som nok muligens er litt yngre enn meg, tar selfies uten det minste spor av skam. Men som regel er det enkle holde-mobilen-foran-fjeset-og-lage-duck-face-selfies. Med en løpeselfie er det så utrolig mye mer som skal klaffe: Selvutløserapp eller video, timing, vinkel, hvor du kan sette mobilen, hvor langt unna mobilen du kan være, og så videre… Min datter på 13 har lært meg et triks og to for bedre bilder. Det er kidsa som ruler selfieverden nå. Ingen tvil om det.



Instagram er en stor inspirasjonskilde for meg som løper. Det er viktig å huske når man føler på selfieskammen. I tillegg synes jeg det er skikkelig gøy å ta bilder. Jeg drev en stund med det da jeg var i tenårene. Lærte om lukketid og blenderåpning (eller var det motsatt?). Med mobilen kan man faktisk ta utrolig kule bilder. Selv om det føles utrolig selvsentrert å sette opp mobilen å løpe (sin beste løpestil) forbi selvutløseren eller video mode.

Nå skal jeg ikke analysere hvorfor det er så ukult å ta bilde, men helt greit å legge ut bilde. Helst skal det se ut som om bildene jeg legger ut er tatt helt uanstrengt. Men det stemmer selvsagt ikke. Men når det er sagt, er det stort sett på rolige turer jeg stopper opp for å ta bilder. Ja, eller når jeg løper bakkeintervall. Eller, ja… Det har i hvert fall hendt at jeg ikke har tatt bilde på løpeturen.

Man kan med rette kalle dette et i-landsproblem. Det er egentlig ikke noe å snakke om. Jeg fortsetter å snike meg skamfull rundt i skogen. Og så deler jeg uten skam bilder med hele verden!

God #instahøst!

Carina

Kommentarer

Populære innlegg