Mørketidsløpet


I går meldte jeg meg på Mørketidsløpet i Tromsø. Løpet går midt på svarteste vinteren, 3. januar. Januar måned er kanskje ikke prime time for løpsdeltakelse, og nettopp derfor er det et spennende arrangement. Selvsagt er det også eksotisk at løpet går i mørketiden nordpå. Det er flere enn jeg som synes dette, for løpets over tusen deltakere kommer fra 35 land opplyser arrangøren.

Rent treningsmessig passer det godt for meg med en deltakelse akkurat denne helga. Mandagen etter starter nemlig oppkjøringen mot Paris Marathon som går av stabelen 12. april. Jeg er også nysgjerrig på løpemiljøet i Tromsø. Etter å ha blitt lagt til av Thomas Føre i Northern Runners sin facebookside, forstår jeg at i Tromsø har de et særdeles aktivt løpemiljø.

I følge Thomas kan man forvente all slags vær i januar i Tromsø. Alt fra +7 til -7 har de hatt på løpsdagen. Akkurat når det gjelder kuldegrader, er jeg godt vant, selv om det ikke er så kaldt på Røros som det var før i tiden (sies det).



Mørketid har et litt negativt heng ved seg. Dette er tiden på året da man føler at ting er litt tyngre. Det er vanskeligere å komme seg ut på treningstur med bare noen timer dagslys om dagen. I Tromsø er ikke noe dagslys i det hele tatt, og jeg er spent på å oppleve hvordan dette arter seg. Ved å ha en målsetting i januar, sikrer jeg treningsinnsatsen på veien mot det nye året.

Mørketidsløpet reklamerer med fakler langs løypa. Det ligger an til en løpsopplevelse av de sjeldne. Eksotisk trenger ikke bety palmesus J Er jeg riktig heldig får jeg se nordlys også. Blir du med?

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg