Jakten på godfølelsen

Den neste halvannen uka handler det om å innhente overskudd og finne godfølelsen.  Det nærmer seg nemlig Oslo Maraton…

Nå er det ikke slik at jeg har de største forventningene. Men det betyr ikke at jeg ikke har lyst til å gjøre mitt beste ut i fra forutsetningene. Oppladningen har ikke vært maksimal med problemer med lårmusklene, men ettersom jeg gikk glipp av fjorårets Oslohelg, er lysten ekstra stor til å være med i år.

Å finne overskudd i en travel hverdag kan by på utfordringer. Men å lete etter overskudd betyr ikke bare å hvile seg i form. Det er mange måter å slappe av på. Å være på tur med familien, løpe sammen med noen eller leke seg med kortintervaller, for å nevne noe, kan alle bidra til å finne glede og overskudd.

Selv om det er vanskelig å senke skuldrene før en løpsdeltakelse, er det nettopp det som kan være nøkkelen til godfølelsen. Å holde fokus på at løpet skal bli en opplevelse og gi mestringsfølelse, kan være mye lurere enn å fokusere på kilometertider og krav til en selv. Akkurat det vet jeg er vanskelig, for man vil jo så gjerne prestere! Men et forsøk på å flytte fokuset kan være sunt.



Selv om jeg kun er mosjonist, liker jeg å forberede meg godt til et løp. Et av virkemidlene jeg bruker er visualisering. Jeg starter ganske lenge før løpet med å tenke meg gjennom ruta. Jeg tenker gjennom eventualiteter og hekter dem på ulike knagger. Knaggene er ofte mine styrker og svakheter som løper. For eksempel vet jeg at jeg bruker tid på å komme meg inn i løpet. Jeg er litt senstartet. Disse tankene jobber jeg videre med fram mot løpet. Når jeg står der på selve løpsdagen har jeg tenkt gjennom flere mulige scenarier for hvordan dagen vil utspille seg.  Det kan være med på ufarliggjøre løpet, men det betyr ikke at sommerfuglene ikke er på plass i magen! Spenningen foran løpet er en del av deltakelsen og er nødvendig for å være skjerpet og tilstede. Når løpet først er i gang, senker jeg ofte skuldrene og er veldig fokusert. Hvis jeg blir ufokusert, har jeg som regel en dårlig dag på "løpejobben".

Jeg ønsker dere alle lykke til i jakten på godfølelsen!


Carina

Kommentarer

Populære innlegg