#intervalltirsdag

Tirsdag betyr intervall! De siste ukene har det vært 30 x 45/15 som har stått på blokka. Økta blir kjørt på tredemølle, noe som gjør det lettere å kontrollere fart og stigning.

Jeg kjører økta som en sone 3 økt, jfr Olympiatoppens soneinndeling. For meg betyr det at pulsen bør ligge mellom 155 og 165. Jeg bruker de første dragene på å løpe meg inn i økta, for deretter å jobbe i sonen resten.

45/15 er en veldig effektiv økt. Du kan jobbe lenge i sone 3 og evt sone 4 fordi du får de korte pausene. På de 15 sek du har pause faller pulsen bare litt, noe som betyr at du jobber med høy puls lenger enn du ellers ville ha klart.

Jeg må jo innrømme at dette ikke har vært favorittøkta, men nå som jeg har funnet ut at jeg er nødt til å løpe meg litt inn, fungere det mye bedre. Vanligvis starter jeg på 13-13,5 km/t og avslutter rundt 15 km/t. Jeg løper alltid med litt stigning.


God intervalltirsdag!

Kommentarer

Populære innlegg