Hvor lenge varer et par løpesko?

Tidligere var "regelen" 1000 km. Hvis du løper en mil i uka vil skoene altså vare i ca 2 år. Løper du 2000 km i året, trenger du 2 par sko i året. Andre kilder opererer med 800-1500 km som levetid for et par sko.

For alle regler finnes det unntak. Hvis du er veier over 80 kg har sko kortere levetid enn hvis du er lettere, sies det. Det sies også at sko med lite demping, såkalte minimalistsko varer kortere enn de med mer demping. Og så er det jo selvfølgelig forskjeller mellom ulike skomerker.

Hvordan du behandler skoene spiller også inn på levetiden. Noe av der verste du kan gjøre med løpesko er å vaske de i maskin. Og enda verre, gud forby, hvis du tørketromler dem. All slik behandling går utover limet i skoene, og vil korte ned levetiden betraktelig.
Det finnes andre måter å vurdere om løpeskoene er modne for utskifting. Hvis du plutselig begynner å få vondt i føttene eller legger og knær av å løpe, uten at du har økt treningsmengden, kan det være greit å gå til innkjøp av et nytt par.

Jeg som logger all løping og hvilket skopar som benyttes på hver trening, har god oversikt over hvor mange km hvert par er brukt. Det er et flott hjelpemiddel. På lista mi nå er det fem skopar som brukes mest. De jeg har løpt lengst i er et par fra Mizuno, som nå har passert 400 km. De er brukt nesten bare på asfalt, men kjennes fortsatt bra ut.

Ofte er det andre ting enn sålen som tvinger fram et skifte av sko. Spesielt terrengsko slites raskt og byttes oftere. På sommeren bruker jeg som regel å spyle sko (og føtter) med hageslangen etter en skikkelig terrengtur, for så å sette skoene til tørk.



Som løpeskofantast er det like gjerne lysten på et nytt par som bestemmer når en åpner lommeboka, enn at skoene er slitte. Jeg unnskylder meg med at jeg heller vil bytte sko før de blir for slitt og gir meg plager enn å vente til disse er et faktum. Men som oftest er det nye farger og modeller og jakten på den perfekte skoen som gjør at det stadig vekk dukker opp nye par i skapet J

Kommentarer

Populære innlegg